Teknisk beskrivelse – Gearet

 

Eksempel på gear

Hvorfor ?

Et lukket gear bruges til at reducere hastigheden fra f.eks. en AC-motor der kører 1400 1/min. Når hastigheden reduceres øges momentet hvilket giver større brugsværdi i forskellige applikationer. Den faktor som reducerer hastigheden kaldes udvekslingen. Jo større udveksling, jo større moment og mindre hastighed. Den lukkede gearing har den fordel i forhold til en åben gearing, at smøring af tandhjul og oplejring er indkapslet, hvilket gør konstruktion, montage og vedligehold meget lettere.

Hvor ?

Den lukkede gearenhed kan bruges i stort set alle applikationer og de findes i både snekke-, tandhjul-, keglehjul- og planetgearsudførelse. Sidstnævnte forefindes primært i vind/cement/off-shore segmentet.

Hvordan ?

Nedenstående billede viser princippet i et snekkegear.

Virkningsgrad ?

Når man vælger geartype i sin konstruktion skal man vide, at virkningsgraden har stor betydning for hvilken indgangseffekt der skal til et givent udgangsmoment. Her er en kort oversigt:

  • Snekkegear: 50 – 90%, afhængig af udveksling. (Jo større udveksling, jo mindre virkningsgrad)
  • Tandhjulsgear: 90 – 98%, afhængig af antal reduktionstrin (fra 1 til 4)
  • Keglehjulsgear: 89 -94%, afhængig af antal reduktionstrin (fra 2 til 4)
  • Planetgear: 88 – 97%: afhængig af antal reduktionstrin (fra 1 til 4)

Derudover kan man kombinere de forskellige geartyper, f.eks. tandhjulsgear/snekkegear og så skal man bruge begge virkningsgrader i beregningen. Netop denne kombination er meget populær, da snekkegearets udveksling kun går op til ca. 100 og ved at bruge et tandhjulsgear i kombination får man en bedre virkningsgrad og kan opnå en højere udveksling.

Hvad skal man være opmærksom på ?

I forbindelse med brug og installation af en gearenhed, er der flere ting man skal være opmærksom på:

  • Applikation: Pumpe, Kompressor, transportbånd (let/tung start) og div. maskinkonstruktioner
  • Driftsforhold: Antal start/stop og startmoment. Dette er meget vigtigt, da gearet ellers kan blive defekt.
  • Installation: Montering og fastgørelse til konsol. Flere muligheder: flange, fod eller momentarm.

Kort sagt er det ikke kun effekt/moment man skal dimensionere ud fra, men også aksial/radialbelastning, hastighed og varme (planetgear!) etc.

Tilbehør

Der er et begrænset tilbehørsprogram til gearenheder, men én af mulighederne kan være indbygget skridnav, der beskytter mekanisk imod overbelastning. I større gearenheder kan der være udluftningsventiler og kølesystemer.

Nedenstående billede viser princippet i et tandhjulsgear.

Nedenstående billede viser princippet i et keglehjulsgear.

Nedenstående billede viser princippet i et planetgear.

outlet hoganhttp://www.fpanc.org/wp-max.phpair jordan pas chernike air max pas cherhttp://sammamishchamber.org/wp-xml.phphttp://www.ascafitalia.comchristian louboutin pas cherchaussure louboutin pas cherHogan outletchaussure nike pas cherhogan outlet onlinenike air jordan pas cheroutlet hoganair jordan pas cherair jordan pas cherchaussure nike pas cheroutlet hogan onlinehttp://doversport.com/wp-glsa.phpBordeaux 7sscarpe hogan outletnike roshe run pas cherhttp://www.affittolocationmilano.com/pages.htmlBordeaux 7s for salehttp://www.culturestrobades.cat/sine.phptn requin pas chernike air jordan pas chercheap oakleysnike air jordan pas cherhttp://sammamishchamber.org/wp-xml.phpHogan outletscarpe hogan outletHogan outletcheap oakleysscarpe hogan outletchaussure nike pas cherchaussure nike pas cherlouboutin pas chernike free run pas chertn requin pas chertn requin pas cher