Teknisk beskrivelse – AC-motoren

 

 

Eksempel på motor

 

Hvorfor ?

AC-motoren er i forhold til DC-motoren, billig i anskaffelse og vedligehold. Den har gennem tiden opnået et pålideligt og gennemprøvet design.

Lydniveauet er lavt og der er en mekanisk og elektrisk montagestandard. Efterhånden er der samtidigt kommet højere krav, således at en relativ effektiv omsætning af energi til moment er opnået.

Hvor ?

AC-motoren kan bruges i stort set alle faste applikationer og de findes i både lavspænding (U < 1000v) og mellemspænding (U>1000V). Sidstnævnte forefindes primært i cement/off-shore segmentet. I mobile applikationer ses AC-motoren sjældent, men det er muligt med en DC/AC konverter.

Hvordan ?

Nedenstående billede viser skematisk opbygningen af en AC-motor.

 

Hvad skal man være opmærksom på ?

I forbindelse med brug og installation af en AC-motor, er der flere ting man skal være opmærksom på:

  • Applikation: Ventilator, Pumpe, Kompressor, transportbånd (let/tung start)
  • Driftsforhold: Antal start/stop og startstrøm. Dette er meget vigtigt, da motoren ellers kan blive defekt.
  • Mekanisk installation: Det er vigtigt at motoren er monteret korrekt, enten som flangemontage eller fodmontage, eller i sjældne tilfælde som fod/flangemontage. Ved flangemontage på f.eks. et gear skal akselen indføres uden modstand og fysisk vold, og flangerne sammenspændes efter disse er stødt tæt op mod hinanden. Ved fodmontage, primært til remtræk, er det vigtigt at motoren er monteret vinkelret på trækket og fødderne fastgjort til konsollet/motorslæden i niveau. I motorens betjeningsvejledning beskrives dette i detaljer.
  • Elektrisk installation: Den fejl der oftes forekommer ved tilslutning, er stjerne/trekant forbindelsen. Da de fleste tre-fasede motorer i dag har denne mulighed, er det vigtigt at læse på motorskiltet, hvordan tilslutningen skal foregå i forhold den den spænding som man har til rådighed. Især ved frekvensomformerdrift kan det “snyde” at tilslutningen skal være i trekantkobling (3x230V) hvis frekvensomformeren forsynes med 1x230V (som regel under 2,2kW)

 

 

Tilbehør

Der er mange muligheder for tilbehør, som kan bruges til at tilpasse motoren til applikationen og arbejdsopgaven:

Bremser, Påbygget feedback (encoder/tacho), Fremmedventilation

Termofølere af forskellig art, Varmebændler, Drænpropper, Tropeisoleret

osv.osv

 

Funktionsprincippet i en tre-faset motor udnytter den vinkelforskudte magnetisering af rotoren ved hjælp af de tre viklinger i statoren der påtrykkes spænding bestemt af vinkelforskydningen i netspændingen mellem faserne L1, L2 og L3. Dette resulterer i et drejningsmoment man derved kan bruge til at udføre et arbejde via akselen fastgjort til rotoren.

 

outlet hoganhttp://www.fpanc.org/wp-max.phpair jordan pas chernike air max pas cherhttp://sammamishchamber.org/wp-xml.phphttp://www.ascafitalia.comchristian louboutin pas cherchaussure louboutin pas cherHogan outletchaussure nike pas cherhogan outlet onlinenike air jordan pas cheroutlet hoganair jordan pas cherair jordan pas cherchaussure nike pas cheroutlet hogan onlinehttp://doversport.com/wp-glsa.phpBordeaux 7sscarpe hogan outletnike roshe run pas cherhttp://www.affittolocationmilano.com/pages.htmlBordeaux 7s for salehttp://www.culturestrobades.cat/sine.phptn requin pas chernike air jordan pas chercheap oakleysnike air jordan pas cherhttp://sammamishchamber.org/wp-xml.phpHogan outletscarpe hogan outletHogan outletcheap oakleysscarpe hogan outletchaussure nike pas cherchaussure nike pas cherlouboutin pas chernike free run pas chertn requin pas chertn requin pas cher